Om Ankenævnet for ATP mm.
Ankenævnet er nedsat i henhold til ATP-lovens § 28 med henblik på at behandle klager over afgørelser, som er truffet af ATP om medlemskab af, bidrag til og udbetaling fra ATP Livslang Pension. Ankenævnet er derudover i årenes løb blevet indsat som klageinstans i relation til en række andre ordninger. Der er i nævnets årsberetninger redegjort for Ankenævnets supplerende ansvarsområder.
ATPs ankenævn består af 5 medlemmer, der udnævnes af beskæftigelsesministeren for en periode af 3 år. Medlemmerne bliver indstillet af myndigheder og faglige organisationer med tilknytning til området.
Medlemmer | Indstillet af: | Suppleanter |
Forhenværende Højesteretspræsident |
Højesterets præsident |
Højesteretsdommer |
Forhenværende retspræsident Henrik Rothe |
Sø- og Handels- rettens præsident |
Retspræsident Lotte |
Forhenværende højesteretsdommer Lene Pagter Kristensen |
Arbejdsretten |
Højesteretsdommer Lars Hjortnæs |
Vicedirektør Steen Müntzberg |
Arbejdsgiver- repræsentanterne i ATP's repræsentantskab |
Chefkonsulent Povl-Christian Jensen |
FH-næstformand |
Lønmodtagerrepræsentanter i ATP's repræsentantskab |
Næstformand Tina Christensen |
Klager til Ankenævnet skal enten indbringes direkte til Ankenævnet (fx klager over ATP Livslang Pension), hvorefter Ankenævnet vil indhente de fornødne oplysninger hos parterne. I visse ordninger skal klagen indbringes til den ordning, der har truffet afgørelsen, såkaldt remonstration (fx klager over afgørelser truffet af Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB)). Herefter vil ordningen foretage en genvurdering, og hvis afgørelsen fastholdes, sender ordningen klagen videre til Ankenævnet. Klager vil blive orienteret om oversendelsen og få en frist til at komme med supplerende bemærkninger.
Der er i Ankenævnets årsberetninger under punktet ”generelt om Ankenævnet” redegjort for Ankenævnets ansvarsområder og sagsbehandling samt for, hvortil en klage skal indgives. Du kan se Ankenævnets årsberetninger her:
Du kan læse mere om sagsbehandlingen ved Ankenævnet her: