Afgørelse / J. nr. 2023-13 / 02-09-2024
2023-13 - Formandsafgørelse vedrørende afvisning af klagepunkter
Ved afgørelse af 27. marts 2024 tog Ankenævnet stilling til en af XXX (herefter klager) indgiven klage over, at udbetaling af hans ATP livslang pension endnu ikke var påbegyndt. Ved afgørelsen pålagde Ankenævnet ATP at igangsætte udbetaling af pensionen fra 1. juli 2018 ved indsættelse på et kontonummer, som klager skulle meddele ATP inden 2 måneder fra afgørelsen.
Den 1. maj 2024 afslog Ankenævnet en begæring fra klager om sagens genoptagelse og bemærkede samtidig, at såfremt klager havde ønsker om, at ATP foretog udbetalingen på anden måde end til en af klager oplyst bankkonto, henvistes klager til at rette henvendelse til ATP herom.
Klager rettede herefter den 26. maj 2024 henvendelse til ATP med anmodning om udbetaling via XXX, idet klager samtidig forbeholdt sig at kræve kompensation for forsinket betaling.
Den 19. juni 2024 modtog Ankenævnet en mail fra klager, som angav at vedrøre ”Klage over manglende udbetaling af ATP pension (j. nr. 2023-13)”. I klagen var angivet følgende 3 klagepunkter:
”Klage C1: Jeg vil klage over, at ATP ignorerer min henvendelse og dermed i praksis igen undlader at udbetale min ATP-pension inden jeg er død.
Klage C2: Jeg vil bede om en ekspres kendelse om, at når ATP ikke udbetaler ATP-pension til mig ved bevidst forsinkelse af udbetalingen og As lange sagsbehandling, så skal den manglende ATP pension udbetales til dødsboet efter min død, selv om jeg dør under sagsforløbet.
Klage C3: Jeg vil bede om en ekspres kendelse om, at når ATP udbetaler ATP-pension til mit dødsbo skal ATP lave den form for udbetaling, som giver det største finansielle udbytte til mit dødsbo og det mindste besvær og en beskrivelse af betalingen på engelsk, så dødsboet kan bevise i XXX, at der ikke er tale om hvidvaskning.”
Ankenævnet bad i den anledning ATP om en udtalelse.
ATP kommenterede ved brev af 26. juni 2024 såvel klagers henvendelse til ATP af 26. maj 2024 som Ankenævnets høring over klagers mail af 19. juni 2024. I ATP’s brev er anført bl.a. følgende:
”Om udbetaling af din ATP Livslang Pension
Svaret nedenfor er delt i svar på:
1 Din mail fra 26. maj 2024 til ATP
2 Din mail til Ankenævnet fra 19. juni 2024, som er videresendt til ATP samme
dag.
Til nr. 1
Ankenævnet for ATP har den 27. marts 2024 truffet afgørelse om udbetalingen af din
ATP Livslang Pension.
Ankenævnet afgjorde, at du inden 2 måneder skulle oplyse ATP om en konto, hvis du
ønskede at få udbetalt din pension med tilbagevirkende kraft fra juli 2018.
Du spørger om dine klagemuligheder, efter at ATP's Ankenævn har truffet afgørelse. Som du allerede er opmærksom på, har du mulighed for at klage til Ombudsmanden, ligesom du har mulighed for at indbringe sagen for retten i Hillerød.
Du foreslår i din henvendelse d. 26. maj 2024 til ATP, at ATP kan udbetale din pension
til din konto hos XXX i danske kroner. Du vil dog have en bekræftelse fra ATP om, at
udbetaling kan ske via XXX, førend du vil oplyse en konto.
ATP's Økonomiafdeling har den 21. juni 2024 været i dialog med Statens Koncern Betalinger (herefter SKB), som har sagt god for, at ATP kan udbetale til en konto i XXX, hvis du oplyser dit kontonummer, IBAN, og Swift/BIC.
ATP er derved indstillet på at udbetale din pension igennem XXX, såfremt du meddeler
ATP de ovennævnte oplysninger.
Nedenstående er en opgørelse over din samlede pension opgjort til og med juli 2024. Den vil naturligvis blive forhøjet med kommende måneders pension, indtil udbetaling kan gennemføres.
…
Afgørelse om kompensation
Du har forbeholdt dig retten til at kræve kompensation for sen udbetaling. Hertil kan ATP oplyse, at der ikke er hjemmel i ATP's regler til at udbetale kompensation eller lignende beløb. For så vidt angår muligheden for at udbetale renter af beløbene kan vi oplyse, at ATP under visse omstændigheder kan – og skal – udbetale renter i overensstemmelse med rentelovens § 8 samt dansk rets almindelige retsgrundsætninger om berigelse og tab og rimelighed.
I denne sag må vi dog afvise at betale renter, idet den forsinkede udbetaling af din pension efter vores opfattelse har beroet på dine og ikke ATP's forhold, jf. princippet i rentelovens § 4. Det er således først i dit seneste brev af 26. maj 2024, at du har orienteret os om, hvordan vi elektronisk kan overføre penge til dig, idet vi dog stadig mangler de endelige detaljer for at kunne gennemføre dette, jf. ovenfor.
Klagevejledning:
Hvis du mener, at vores afgørelse om afslag pa kompensation er forkert, har du mulighed for at klage til Ankenævnet for ATP m.m., Ved Stranden 8, 1061 København K. Du kan også sende klagen til Ankenævnets mailadresse post@atp-anke.dk. Du skal klage senest 4 uger efter, at du har modtaget denne mail.
…
Til nr. 2
ATP beklager, at et svar har trukket ud, men flere forhold skulle afklares (klagepunkt
C1). ATP har haft forespørgsler ude hos Skattestyrelsen og SKB om muligheden for at
overføre beløb via en konto i XXX, herunder spørgsmålet om definitionen af et
"pengeinstitut", jf. § 12, stk. 2, i bekendtgørelse nr. 1401 af 13. december 2019 om
beregning og udbetaling af Arbejdsmarkedets Tillægspension.
Som nævnt under punkt 1 kan ATP udbetale din pension til en XXX-konto, hvis du
oplyser dit kontonummer, IBAN, og Swift/BIC. Når ATP modtager dine kontooplysninger
hos XXX, vil ATP sørge for, at der sker udbetaling af din pension hurtigst muligt.
I tilfælde af, at du måtte gå bort inden udbetalingen kan gennemføres, vil ATP afvente
en anmodning om udbetaling fra dit dødsbo (klagepunkt C2 og C3). ATP kan i den
forbindelse godt tilbyde at besvare henvendelser på engelsk, herunder sende en
beskrivelse af, hvad udbetalingen omfatter.
Kopi af denne mail samt af din henvendelse til ATP af 26. maj 2024 er samtidig sendt
til ATP's Ankenævn m.m. til orientering.
…”
Ankenævnet har herefter ved brev af 22. juli 2024 vedhæftet ATP’s udtalelse, der var indhentet i anledning af klagers ovenfor citerede klagepunkter C1, C2 og C3, anmodet klager om dennes eventuelle bemærkninger til udtalelsen.
Klager har den 23. juli 2024 indgivet en særskilt klage til Ankenævnet vedrørende den del af udtalelsen, som vedrører afslag på kompensation. Ankenævnet har bedt om ATP’s bemærkninger til denne klage og vil senere træffe en særskilt afgørelse herom.
Klager har som svar på Ankenævnets høring af 22. juli 2024 bl.a. anført følgende i mail af 5. august 2024, idet klager i mailen har betegnet Ankenævnet som AA:
”Ifølge brevet af 26. juni 2024 er ATP ikke klar over, at AA har startet en klagesag, hvor ATP skal sende en udtalelse. ATP sender brevet af 26. juni 2024, til AA til orientering, så det er ikke en udtalelse i en klagesag.
AA har ikke meddelt mig, at AA har startet en klagesag. Så jeg må gå ud fra, at der ikke er startet en klagesag, men at AA bare systematisk smider mine klager i skraldespanden. Som følge heraf, så har AA ikke ret til at bede om en kopi af mit svar på ATPs brev af 26. juni 2024, fordi AA ikke har startet en klagesag.
Jeg har for ca. 1 måned siden bedt om aktindsigt hos ATP. Jeg har svaret på ATPs brev af 26. juni 2024, den 30. juli 2024 og bedt ATP om 2 nye aktindsigter efter Offentlighedsloven. Men alle de breve har AA selvfølgelig ikke ret til at bede om, før der er startet en klagesag, og AA vel at mærke har meddelt mig, at der er startet en klagesag.
Hvis AA vil have en kopi af de breve fra mig, så skal AA nok skynde sig at sende en meddelelse om, der er startet en klagesag, for at nå mig inden jeg er død. AA sylter jo sagerne i mange måneder, hvis AA overhovedet svarer, så jeg er antagelig død inden AA måske svarer på det her brev.
Med alle de kopier, der fløjter frem og tilbage mellem AA og ATP, uden at der er klagesager, så ser det ud som om AA er gift med ATP, og borgerne aldrig kan forvente en uvildig sagsbehandling i AA. Det efterlader indtrykket af, at ATP og AA laver studehandler i porten, som går ud over borgerne og som borgerne ikke må vide noget om.
Kopier der flyver frem og tilbage er endnu et eksempel på, at man som borger ikke kan stole på, at danske offentlige myndigheder passer på borgernes personlige data. Så rådet er: giv ikke en offentlig dansk myndighed nogen oplysning, som myndigheden ikke har lovkrav på.
Og så har jeg slet ikke talt om den elendige IT sikkerhed i Danmark endnu og det elendige og usikre data design.
AAs sagsbehandling er for at udtrykke det diplomatisk meget mangelfuld, rodet og uforståelig for udenforstående. Når jeg skriftligt spørger om hvad status er på en sag, fordi hvad jeg har fået fra AA er mangelfuldt, får jeg ikke noget svar. Klager over at jeg ikke kan komme i kontakt med AA per telefon, fordi omstillingen nægter at stille om til AA, ignoreres. AA sylter sagerne, i stedet for at fremsende høringssvarene, når de er modtaget fra ATP. AA anmoder i det her tilfælde om dokumenter uden at AA har oprettet en klagesag.
AA kunne lære meget af andre ankenævn om, hvordan man kører et Ankenævn, så lovene er overholdt og klagerne forstår, hvad der sker. Jeg kan anbefale en eller flere studieture. Herunder hvordan man fastholder personale, så AA ikke mister 50% af de juridiske medarbejdere per år som AA gjorde i 2023 ifølge årsberetningen. Der synes at være et ledelsesproblem i AA.
Jeg forbeholder mig eller mit dødsbos ret til at fremføre yderligere klagepunkter på et senere tidspunkt. Jeg ser ikke nogen grund til at fremføre dem nu, da ATP tilsyneladende har så lidt respekt for AA, at ATP bare ignorerer afgørelser fra AA. Lige som AA ignorerer afgørelser fra Folketingets Ombudsmand.
Jeg har vedhæftet en anmodning om aktindsigt, fordi jeg må gå ud fra det er den eneste måde jeg kan få lidt at vide om, hvad der foregår i mine sager hos AA.”
Ankenævnet skal hertil bemærke, at Ankenævnet ikke kan genkende beskrivelserne i klagers mail af sagsbehandlingen ved ATP eller ved Ankenævnet, og skal samtidig oplyse, at Ankenævnets kompetence efter ATP-lovens § 28, stk. 1, er begrænset til at omfatte klager over afgørelser, som er truffet af ATP om medlemskab af, bidrag til og udbetaling fra ATP Livslang Pension.
Ankenævnet har allerede truffet afgørelse om, at ATP skal igangsætte udbetaling af klagers pension fra 1. juli 2018, og ATP har i udtalelsen af 26. juni 2024 imødekommet klagers ønske om, at udbetaling sker via en konto i XXX.
Klagepunkterne C1-C3 angår således ikke resultatet af en af ATP truffet afgørelse, og da klagepunkterne dermed ikke er omfattet af Ankenævnets kompetence, afslutter Ankenævnet herefter den del af sagen, som vedrører disse klagepunkter.