Afgørelse / J. nr. 2015-29 / 02-11-2015
Afgørelse vedrørende klage fra XX over afgørelse af 6. marts 2015 fra Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP)
Ankenævnet har modtaget XX’s klage over ATP’s afgørelse af 6. marts 2015 vedrørende skattenedslag for seniorer.
ATP afgjorde ved den påklagede afgørelse, at ATP ikke kunne behandle en indsigelse mod opgørelsen af XX’s beskæftigelsesgrad i 2013, da indsigelsen først var modtaget efter indsigelsesfristens udløb. I henhold til § 5, stk. 2, i skattenedslagsloven, jf. lov nr. 473 af 17. juni 2008 med senere ændringer, skulle ATP have modtaget indsigelse senest 3 måneder efter, at meddelelse om beskæftigelsesgraden var modtaget af XX. ATP fandt i afgørelsen af 6. marts 2015, at meddelelsen vedrørende indkomståret 2013, der blev sendt i juni 2014, måtte anses for at være kommet frem.
XX har i klagen til Ankenævnet fastholdt, at han ikke har modtaget brevet fra ATP vedrørende beskæftigelsesgraden for 2013. Han har oplyst, at han siden 1966 har haft fuldtidsarbejde, og at fejlen i beskæftigelsesgraden beror på, at hans arbejdsgiver har indberettet forkert ATP-bidrag. Først i januar 2015 blev han opmærksom på fejlen i forbindelse med overgang til e-Boks. XX anfører desuden, at der ofte sker fejl i postomdelingen i hans kvarter, men at mange fejl ikke registreres.
ATP har i en udtalelse af 21. april 2015 fastholdt, at indsigelsesfristen er udløbet, idet XX ikke har gjort indsigelse mod beskæftigelsesgraden for 2013 inden for fristen på 3 måneder.
Det fremgår af ATP’s afgørelse af 6. marts 2015, at ATP i forbindelse med behandlingen af sagen har spurgt Post Danmark, om der har været uregelmæssigheder i postgangen, som kan have medført, at XX ikke har modtaget opgørelserne. Post Danmark har oplyst, at der ikke er registreret ekstraordinære forhold som post/postsække, der er forsvundet, tyveri eller lignende, men at der i udsendelsesperioderne kan have været nogle få dages forsinkelse i leveringen.
Ankenævnet bemærker, at efter skattenedslagslovens § 5, stk. 2, skal indsigelse mod den årlige meddelelse om opgørelse af beskæftigelsesgraden indgives til ATP senest 3 måneder efter modtagelsen af meddelelsen.
Indsigelse mod opgørelsen af XX’s beskæftigelsesgrad i indkomståret 2013 er først fremsat den 5. januar 2015, og dermed er indsigelsen ikke indgivet inden for fristen på 3 måneder i skattenedslagslovens § 5, stk. 2. Ankenævnet har herved lagt vægt på, at det må antages, at brevene er kommet frem, idet de er afsendt i overensstemmelse med ATP’s sædvanlige maskinelle postgang, og da de er sendt som almindeligt brev via Post Danmark til hans folkeregisteradresse.
Nævnet har endvidere lagt vægt på, at der ikke i perioden, hvor opgørelsen for 2013 er sendt ud, er oplyst uregelmæssigheder i posten, der sandsynliggør, at brevene ikke er nået frem.
Nævnet finder, at der i den konkrete sag ikke foreligger nye væsentlige oplysninger eller sådanne undskyldelige omstændigheder, at der er grundlag for at dispensere fra indsigelsesfristen på ulovbestemt grundlag.
Da Ankenævnet således ikke finder grundlag for at dispensere fra indsigelsesfristen, stadfæster Ankenævnet ATP’s afgørelse vedrørende indkomståret 2013.